A djlovagls , idomt lovagls olimpiai szakg, mely egszen addig nyl vissza, mikor az ember elszr lt fel a l htra. A lovasportok ezen szakga abbl az ignybl fejldik ki, hogy az ember irnytani s befolysolni tudja a lovat. Idvel az ember felismerte, hogy a lovagls mvszete fejleszthet, s hogy akaratunkat gy is rvnyesthetjk, hogy harmniban maradunk vele, lehetv tve, hogy a ngylb trsunk ugyanolyan lvezett lelje a kzs munkban, mint mi magunk. Ez a harmnia elszr a djlovaglsban jelent meg, de rjttek, hogy az egyb versenyeken is pp gy rvnyes, mert csak a lval sszhangban lehet cscs teljestmnyt nyjtani.
A djlovagl versenyeken bekertett plyn-gynevezett djngyszgben-kerl sor a feladatok telsestsre. A lelovagoland feladatokat-programokat- nehzsgi fokuk alapjn klnbz kategrikba sorolja a djlovagl szablyzat. Egyes programok pontosan lerjk, hogy mely idomt feladatokat, milyen sorrendben kell vgrehajtani lnak s lovasnak. A legknnyebb programok a lovasiskolk alapvet gyakorlatait tartalmazzk-kiskr, kgyvonal, tvlts, stb.-, mg a legnehezebb kategrik magas szint feladatokat foglalnak magukba-perdlsek (piruett), pasagge, piaff, sorozat- ugrsvlts, stb. A djlovaglsprogram-legyen az brmilyen nehz is- nem tartalmaz olyan elemet, amely ne lenne rsze a l termszetes mozgsfolyamnak. Az igazn komoly feladatok termszetesen csak tudatos kpzs eredmnyeknt teljesthetk. Az elre rgztett, ktelez programokon kvl gyakran rendeznek krversenyszmokat is, melyben a lovas egynileg vlasztott zenre , sajt sszelltott programmal indul. A kr esetben elre rgztik, hogy milyen feladatoknak kell felttlenl benne lennik a programban annak rdekben, hogy a klnbz bemutatk nehzsgi fokuk alapjn sszemrhetk, s egysgesen rtkelhetk legyenek.
A djlovaglversenyeket nehzsgtl fggen 3-5 br pontozza, a produkcikat a djngyszg klnbz pontjairl nzve. Minden teljestett feladatot 0 s 10 kztti pontszmmal djaznak. A 0 jelentse: nem vgrehajtott, a 10 pontt: kitn. Bizonyos feladatok kiemelt szerepet kapnak, gy dupla sllyal szmtanak a vgs rtkelsben. A program vgn a szerzett pontokat sszeadjk, s ennek alapjn alakul ki a vgs sorrend. Az egyes feladatok rtkelse mellett a versenybrk az sszbenyomst is djazzk. Itt olyan szempontok alapjn rtkelnek, mint a lovas befolysa a lovra, s lse, a l lendletessge, elengedettsge, fegyelmezetsge, s jrmdjainak tisztasga. Zens kr esetn a mvszi rtk s a kr technikai kivitelezse is mrvad.
A j djl egyenslyban, elengedetten, ktetlenl, s nyugodtan mozog. Kpessgei kztt megtallhat a ruganyos, trlel, laza mozgs, s az ezt lehetv tev, megfelel testalkat:arnyos test, hossz, enyhn velt nyak, laza tark, kzepesen hossz, szabadon lebeg ht, jl izmolt far, s hossz, ers lbak. A helyesen kpzett l vgig a lovasra koncetrl, s annak legaprbb segtsgeire is reagl. A j djlovas precz, kitn temrzkkel rendelkezik, s a megfelel pillanatban tudja alkalmazni mindazon segtsgeket, melyekel irnytani tudja lovt. J rzkkel, finoman rvnyesti akaratt. Higadt lelkillapotban, a feladatra koncentrlva lovagol, nemcsak a versenyeken, hanem a felkszlsek sorn is.
Magasiskola: A djlovagls specilis vltozata fld feletti gyakorlatokat is tartalmaz magasiskola. Ezekre a gyakorlatokra leginkbb a lipicai, az andalz, s a lusitano lovak kpesek. A gyakran spanyollovasiskolaknt is emlegetett irnyzat legfontosabb kikpzkzpontjai Bcsben, Jerez de la Fronterban, s Saumur-ben tallhatk.

|